Winter in de klassieke muziek
Jaargetijden spreken componisten altijd tot de verbeelding.
Jaargetijden spreken componisten altijd tot de verbeelding. Zeker de meest donkere, kille periode die tegelijkertijd als de meest gezellige geldt: de winter.
Natuurlijk behoort De Winter uit de Vier Jaargetijden van Vivaldi tot de toppers uit het klassieke repertoire. Dat stuk spreekt vrijwel iedereen aan. Maar er valt zoveel meer te genieten.
Ooit gehoord van de 'Bibberaria' van Purcell, Mozarts Schlittenfahrt of De maand januari uit de Jaargetijden en de Eerste symfonie Winterdromen van Tsjaikovsky? Of van De Winter uit Die Jahreszeiten, het laatste grote oratorium van Haydn? Er bestaat zelfs een componist die Von Winter heet, een tijdgenoot van Mozart.
De winterse kant van de klassieke …
Jaargetijden spreken componisten altijd tot de verbeelding.
Jaargetijden spreken componisten altijd tot de verbeelding. Zeker de meest donkere, kille periode die tegelijkertijd als de meest gezellige geldt: de winter.
Natuurlijk behoort De Winter uit de Vier Jaargetijden van Vivaldi tot de toppers uit het klassieke repertoire. Dat stuk spreekt vrijwel iedereen aan. Maar er valt zoveel meer te genieten.
Ooit gehoord van de 'Bibberaria' van Purcell, Mozarts Schlittenfahrt of De maand januari uit de Jaargetijden en de Eerste symfonie Winterdromen van Tsjaikovsky? Of van De Winter uit Die Jahreszeiten, het laatste grote oratorium van Haydn? Er bestaat zelfs een componist die Von Winter heet, een tijdgenoot van Mozart.
De winterse kant van de klassieke muziek staat centraal in de luisterlezing van drs. Maarten-Jan Dongelmans uit Ewijk. Deze historicus, auteur, journalist en musicus verzorgde eerder dit jaar een programma rond de Bachpassies in de bibliotheek. Hij weet zijn onderwerpen altijd op een vlotte en boeiende manier te communiceren, inclusief beeld- en geluidsmateriaal en de nodige anekdotes.
Wanneer
- Maandag 2 december 2024 11.00 - 12.45 uurMeer informatie
Prijzen
- Gratis