Ik wil de meest geliefde opticien worden - Gijs van Leeuwen over de eerlijke, leuke Alphenaren en zijn grote liefde voor Polaroidglazen
Hij zit al meer dan veertig jaar in de brillen en is een echt mensen-mens. Zeven jaar geleden opende Gijs van Leeuwen zijn eigen Spex in The City Opticiens met als doel de meest geliefde opticien van Alphen en omstreken te worden. Hoofdredacteur Angela voelde hem eens flink aan de tand. Want om zo’n doel te bereiken, moet je niet alleen maar brillen verkopen…
Met een klein uitstapje woont Gijs zijn hele leven in Alphen aan den Rijn. Op de vraag wat er zo leuk is aan zijn ‘dorp’ of stad, antwoord hij zonder enige twijfel: “Het leuke aan Alphen zijn de mensen, het zijn gewoon de allerleukste. Wanneer we op het Zomerspektakel rondlopen, zien we heel veel blije gezichten van mensen die ons kennen uit de winkel en heel hartelijk begroeten. Het zijn gewoon echte SPEX fans geworden!
En Alphenaren zijn hartstikke eerlijk. Als je het goed doet en als het goed is, dan word je beloond. Als het niet goed is hoor je het ook. Wanneer onze klanten niet tevreden zijn, hoop ik dat ze terugkomen en het mij vertellen.”
Mooi Alphen
“Alphen heeft eigenlijk alles. Het barst van de restaurants met fantastische terrassen, waarvan Proto mijn favoriet is. Je kunt er aan allerlei soorten sport doen. Zelf sport ik bij Bezemer Fitness en sta ik graag op de golfbaan van Zegersloot. Het centrum wordt nu hartstikke goed aangepakt. Er worden prachtige wijken ontwikkeld in en rondom Alphen met heel veel nieuwe woningen. Het is gewoon goed vertoeven en heel goed ondernemen in Alphen.”
En hoe zit dat met die liefde voor Polaroid?
“Daar heb ik jarenlang gewerkt, maar buiten dat, Polaroid heeft gewoon de beste glazen, punt.”
Vrienden van het huis
We hebben een team van 5 man en ben nog op zoek naar een parttimer voor op de zaterdag.” Wat zijn doel is voor de toekomst moge duidelijk zijn: De meest geliefde opticien van Alphen en omstreken worden. “Elke nieuwe klant die hun familie, buren en vrienden aanbevelen, is voor ons een kadootje. Dan doen we het toch wel goed en vinden ze het blijkbaar gezellig bij ons. Zo moet het ook zijn, mijn klanten moeten vrienden van het huis worden en blijven natuurlijk.”
Gratis monturen én Gucci
‘Wij zijn er voor iedereen: voor Gucci of Silhouette én brildragers die minder willen of kunnen besteden. Voor hen hebben we het voor Nederland unieke aanbod van GRATIS monturen ontwikkeld. Voor mij zijn beide klanten net zo belangrijk. Aan de ene kant zijn we zelfs de grootste Gucci-dealer van Nederland, terwijl we ook een complete multifocale bril voor minder dan € 200,- bieden. We hebben 1500 monturen van NUL tot € 799,- (doublé). SPEX is er voor iedereen!
De Toekomst
“Die ziet er heel goed uit. Immers, de zeven magere jaren zijn voorbij, dus laat de vette maar komen. Inmiddels hebben we bijna 10.000 unieke klanten. Dus 1 op de 4 brildragende Alphenaren vertrouwen ons hun oogzorg al toe . Allemaal zonder marketing of dure reclame campagnes . Mijn streven is tot aan mijn pensioen de komende acht jaar nog heel veel mensen blij te maken. Optometrie en oogzorg een nog belangrijker onderdeel van het concept te maken en dat klanten zonder na te denken terugkomen en familie en vrienden meenemen. Dus de kring van blije vrienden van het huis uitbreiden en daarmee de absolute marktleider van Alphen aan den Rijn worden. En privé wil ik leuke dingen blijven doen met mijn inmiddels volwassen kinderen, lekker uit eten gaan en samen met Janine ons nieuwe huis in Zwammerdam opknappen en er ons eigen paleisje van maken. Lekker op de electrische fiets naar de winkel, hondje in de bakfiets.